רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 19 ביוני 2016

מלחמה על ה'שפיצל' גרמה לחורבנה של חתונה הכלה ברחה לאחר החתונה ואינה רוצה להכיר החתן ומשפחתו - גירסאות שני הצדדים באחת הסערות הגדולות שמזעזעות את העולם החסידי



הסתפקתי במה שכתבתי והעדפתי שלא להוסיף אבל שני הצדדים פנו וביקשו ממני שאעלה את גירסותיהם, לכן אין לי ברירה אלא לספר את מה שקורה כאן, משהו שחייב לזעזע כל יהודי חרדי ובמיוחד בציבור החסידי היכן שאת השידוכים קובעים ההורים ולא הזוג

בשבוע שעבר נערכה חתונה אדמורי"ת, החתן הוא בן האדמו"ר מזירקא והכלה היא בת האדמו"ר מווייצן, יותר נכון בת בנו הקטן מוייצן ז"ל שכבר הלך לעולמו. כידוע שידוכים כאלו נגמרים בין ההורים הילדים אין להם כלל מה לומר

החתן למד בסאטמאר אבל ייאמר כי הוא אינו מן הפארפרומטע, יש לו ראש על הכתפיים מבין מה קורה היום ברחוב הסאטמארי וקלט כי הכלה שמציעים לו אינה חסידיסטע, וכזו אשר לא מחפשת חיי אדמורי"ם - יצויין שהכלה אף היא למדה בסאטמאר

הכלה, כבר לפני שנה הכריזה ואמרה כי היא לעולם לא תתחתן עם משפחת אדמורי"ם היא אינה רוצה חיים כאלו, ובכל זאת הורי שני הצדדים החליטו והעמידו אותם בפני עובדה, כאשר הכלה שהתרחקה לפני שנה מן החרדיות וחברה לבנות אחרות שהחליטו למרוד בסאטמאריות, הן רוצות לחיות חיים דתיים אבל לא מן הסוג של ווילימסבורג

הכלה הודיעה כי היא תלבש פיאה, אבל הורי החתן לא הסכימו הם תבעו כי תלבש 'שפיצל' כמנהג נשות סאטמאר, הכלה אמרה כי מצידה אפשר כבר עתה לשבור את השידוך היא לעולם לא תלבש 'שפיצל'

במשך זמן האירוסין כמה פעמים החליטו כי מבטלים את השידוך אבל כאן החליטו שני הצדדים כי עדיף להתחתן ולהתגרש מאשר חלילה לבטל שידוך שזה לדעתם חמור מאוד, על פי חרם הקדמונים וספרים אחרים לפיהם ביטול של שידוך הוא אחד הדברים הכי קשים מפני שאי אפשר למחול במחילה מלאה, ולכן החליטו שני הצדדים שממשיכים עם השידוך, כאשר האבא של החתן האדמו"ר מזירקא האמין כי הוא יצליח בסוף לשכנע אותה ללבוש 'שפיצל'

וככה הגיעו לחתונה, כאשר הכלה באה עם פיאה ולהורי החתן חשכו עיניהם, איך הם יסבירו דבר כזה שהכלה שלהם עם פיאה ולא עם שפיצל. במשך שעתיים ניהלו מו"מ עם הכלה, ובסוף עשו פשרה, לפיו בחתונה היא תלך פיאה אבל במצוה טאנץ היא תלביש 'שפיצל', חברותיה הכינו 'שפיצל' למצוה טאנץ

כאן נציין את הבדלי הגירסאות, צד החתן טוענים כי הם בטוחים היו כי היא תגיע עם 'שפיצל' צד הכלה טוענים כי אמרו מראש שהיא תבא עם פיאה ולא עם 'שפיצל'

המלחמה הזו גרמה שחששו שהכלה מיד לאחר היחוד תברח מן המקום, לכן העמידו שמירה סביבה שחלילה לא תברח, וכך משכו את החתונה עד לשעת המצוה טאנץ שנערך בשעה מאוד מאוחרת בלילה בגלל המו"מ שהתנהל בחתונה בין עסקנים על מה שעושים כאן

בסופו של דבר הכלה הלבישה את ה'שפיצל' וזעמה אבל לא היתה לה ברירה, ראו עליה שהיא מחכה כבר שזה יגמר, וכך סיימו את החתונה

וכאן מגיעים אנו לגירסאות שני הצדדים, צד הכלה טוענים שמהאולם היא ברחה לבית חברה וכלל לא הלכה עם החתן, צד החתן טוען שהם הלכו הביתה וכי למחרת הוא הלך להוריו והיא להוריה וסיכמו כי כל אחד מהם יגיע עם ההורים לשבע ברכות, ובליל השבע ברכות הראשון היא שלחה לומר כי היא אינה מרגישה טוב וכי לא תבא וכך נגמר הענין

מה שלמדנו משני הצדדים תוך כדי הימים מהאירוסין ועד לחתונה הבינו כי מדובר במקח טעות, הורי החתן גילו את מעשיה של הכלה שהפכה למופקרת עזבה את בית הוריה וגרה במקום אחר, ובכל זאת האדמו"ר מזירקא פחד מביטול של שידוך והורה לעשות חתונה הוא השקיע הון של כסף בחתונה הזו מתוך אמונה שאם היא תראה חתונה כזו וכל כך הרבה שמשקיעים בה היא תסכים לחיות עם החתן חיי אדמורי"ם או לפחות חיי התרבות הסאטמארית, אבל למדו בדרך הקשה כי לה לא היתה כל כוונה כזו

עתה כמובן לצדדים טענות קשות, צד הכלה מאשימה את צד החתן בבזבוזים בהיקף נורא כשידעו כי מדובר בחתונה בעייתית, צד החתן טוען כי לא אמרו להם שהיא מתכננת לברוח הם בטוחים היו כי הכל יתנהל כשורה ועל המחלוקת ביניהם בענין הפיאה או השפיצל על זה יסתדרו אחר כך

הסיפור הזה מזעזע ממש, מפני שזה מלמד לאן מגיעים הדברים בימינו, במקרה הזה זה התפוצץ בחתונה בקול רעש גדול, במקומות אחרים זה מתפוצץ שבוע אחרי החתונה, מספרם של מי שעזבו את הבית תקופה קצרה אחרי החתונה גדולה, ומעוררת שאלות קשות האם מותר להמשיך בסגנון ובדרך שמוכרים את הילדים למען שידוך שמתאים להורים ולא לילדים

חיים שאולזון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.