מאת שאול שיף
והיה
כי תבוא אל הארץ , כתב אור החיים הקדוש : "והיה" לשון שמחה , לומר לך ,
שאין לשמוח אלא בישיבת ארץ ישראל , כמה שנאמר - "אז ימלא שחוק פינו".
אשר
ה' אלקיך נתן לך : מובא ב"משך חכמה" שבפרשת ביכורים נזכר י"ג פעמים שם
הוי' נגד י"ג מידות של רחמים. ובפרשה של י"ג מידות [ תשא לד ] ויעבור ה'
על פניו וגו', הזהיר על ראשית בכורי אדמתך תביא בית ה' אלקיך.
ולקחת
מראשית כל פרי האדמה : אדם יורד לתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה, כורך עליה
גמי לסימן ואומר : הרי זה ביכורים. שאל האדמו"ר ר' משה לייב מססוב : מדוע
דווקא גמי? והשיב : אדם הרואה שדהו מכוסה מעטה ירק ופירות מלבלבים, אפשר
שיעלה על מחשבתו, כי כוחו ועוצם ידו עשו את כל זאת , ויתנשא בלבבו ויתפאר
בעמלו ובמעשה ידיו . לכן אמרו חז"ל שיכרוך על הפירות גמי - ראשי תיבות :
גדולים מעשי ה' , שיבוא לידי הכרה שכל הפלא הזה והפאר מעשי ה' הם. וזה
פירוש הפסוק : ישא ברכה מאת ה' - ישיג, שכל הברכה מאת ה' היא.
ובאת
אל הכהן אשר יהיה בימים ההם. רש"י : אין לך אלא כהן שבימיך כמו שהוא ! רבי
מאיר שפירא מלובלין נתארח אצל מרן בעל ה"חפץ חיים " בראדין. כשהסבו אל
השולחן בשבת, ביקש הרב שפירא את ה"חפץ חיים" שישמיע דברי תורה. השיב לו
הח"ח כי איננו בקו הבריאות ואינו יכול להיעתר לבקשתו. אמר לו ר"מ שפירא :
הכתוב אומר , ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם, ומוסיף רש"י "כמו שהוא" .
חריפות אמירה זו מצאה חן בעיני הח"ח ופתח בדברי תורה. (א. פרנקל )
במתי
מעט ויהי שם לגוי גדול: הרב י. י. טרונק מקוטנא הטעים : כן הוא דרך
שונאינו מאז ומתמיד, שעינם הרעה שולטת בנו , ואף שנכון שאנחנו "מתי מעט" ,
אבל "שם" , בעיניהם הרעות , אנו "גוי גדול עצום ורב".
השקיפה
ממעון קדשך : כתב הרב י' איגר : כל השקפה שבמקרא לרעה חוץ מהשקיפה ממעון
קדשך, שגדול כח מתנת עניים שהופך מידת הרוגז לרחמים [ רש"י וירא יח,טז ]
השקפה
זוהי ראייה חודרת , " וישקף אבימלך בעד החלון " , וכשחודרים לתוך לבות בני
אדם אין אף אחד שייצא זכאי, שאפילו המעשים הטובים פגומים לעתים בכוונות
רעות וזרות, חוץ ממתנות עניים, ששם עיקר התכלית - התועלת לעני. ואם עני
נעזר על ידי זה, הרי זה הופך את מידת הרוגז לרחמים.
אני
מבקש להודות מקרב לב ממש לקוראים הנדיבים שהרימו תרומה לנישואי היתום
והיתומה החירשים , ואין ספק כלל, כי אבי יתומים ודיין אלמנות ישיב להם בטוב
ובנעימים כהנה וכהנה. שבת שלום ומבורך בישועות עד בלי די. אלול= מלך בשדה
ומקבל כל אדם בסבר פנים יפות, כדברי האדמו"ר הזקן בעל התניא ושולחן ערוך
הרב, וכמובא בתורה בפרשת כי תצא.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.