רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 2 בספטמבר 2015

בסוד שיח - כי תבוא

מאת שאול שיף

והיה כי תבוא אל הארץ , כתב אור החיים הקדוש : "והיה" לשון שמחה , לומר לך , שאין לשמוח אלא בישיבת  ארץ ישראל , כמה שנאמר - "אז ימלא שחוק פינו‎".
אשר ה' אלקיך נתן לך : מובא ב"משך חכמה" שבפרשת ביכורים נזכר י"ג פעמים  שם הוי' נגד י"ג מידות של רחמים. ובפרשה של י"ג מידות  [ תשא לד ] ויעבור ה' על פניו  וגו', הזהיר על ראשית בכורי אדמתך תביא בית  ה' אלקיך.
ולקחת מראשית כל פרי האדמה : אדם יורד לתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה, כורך עליה גמי לסימן ואומר : הרי זה ביכורים. שאל האדמו"ר ר' משה לייב מססוב : מדוע דווקא גמי? והשיב : אדם הרואה שדהו מכוסה מעטה ירק ופירות מלבלבים, אפשר שיעלה על מחשבתו, כי כוחו ועוצם ידו עשו את כל זאת , ויתנשא בלבבו ויתפאר בעמלו ובמעשה ידיו . לכן אמרו חז"ל שיכרוך  על הפירות גמי - ראשי תיבות : גדולים מעשי ה' , שיבוא לידי הכרה  שכל הפלא הזה  והפאר מעשי ה' הם. וזה פירוש הפסוק : ישא ברכה מאת ה' - ישיג, שכל הברכה מאת ה' היא.
ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם. רש"י : אין לך אלא כהן שבימיך כמו שהוא ! רבי מאיר שפירא מלובלין  נתארח אצל מרן בעל ה"חפץ חיים " בראדין. כשהסבו  אל השולחן בשבת, ביקש הרב שפירא  את ה"חפץ חיים"  שישמיע דברי תורה. השיב לו הח"ח כי איננו בקו הבריאות ואינו יכול להיעתר לבקשתו. אמר לו ר"מ שפירא : הכתוב  אומר , ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם, ומוסיף רש"י "כמו שהוא" . חריפות אמירה זו מצאה חן בעיני הח"ח  ופתח בדברי תורה. (א. פרנקל )
במתי מעט ויהי שם לגוי גדול: הרב י. י. טרונק מקוטנא הטעים : כן הוא דרך שונאינו מאז ומתמיד, שעינם הרעה שולטת בנו , ואף שנכון שאנחנו "מתי מעט" , אבל "שם" , בעיניהם הרעות , אנו "גוי גדול עצום ורב".
השקיפה ממעון  קדשך : כתב הרב י' איגר : כל השקפה שבמקרא לרעה חוץ מהשקיפה ממעון קדשך, שגדול כח מתנת עניים שהופך מידת הרוגז לרחמים [ רש"י וירא יח,טז ]
השקפה זוהי ראייה חודרת , " וישקף אבימלך בעד החלון " , וכשחודרים לתוך לבות בני אדם אין אף אחד שייצא זכאי, שאפילו המעשים הטובים פגומים לעתים בכוונות רעות וזרות, חוץ ממתנות עניים, ששם עיקר התכלית - התועלת לעני. ואם עני נעזר על ידי זה, הרי זה הופך את מידת הרוגז לרחמים.
אני מבקש להודות מקרב לב ממש לקוראים הנדיבים שהרימו תרומה לנישואי היתום והיתומה החירשים , ואין ספק כלל, כי אבי יתומים ודיין אלמנות ישיב להם בטוב ובנעימים כהנה וכהנה. שבת שלום ומבורך בישועות עד בלי די. אלול= מלך בשדה ומקבל כל אדם בסבר פנים יפות, כדברי האדמו"ר הזקן בעל התניא ושולחן ערוך הרב, וכמובא בתורה בפרשת כי תצא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.