רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 19 במאי 2015

הרבי מחב"ד הזהיר לפני 44 שנים שבישיבות החרדיות לומדים גויים

מאת יהודי

בעקבות הסערה שנמצאה משפחה חרדית שאינם יהודים, הננו לפרסם שיחת קודש מבהילה של הרבי מחב"ד לפני 44 שנים בעיצומה של סערת תיקון חוק מיהו יהודי בו הוא מזהיר ראש ישיבה מסויים שבבישבתו לומדים גויים.
יש לציין שמי שהכשיל את תיקון חוק מיהו יהודי היה בעל המחלוקת הידוע מבני ברק הרב שך. שידעו הנציגים הליטאיים שנלחמנו בחב"ד בגלל מיהו יהודים שהם הביאו את ההתבוללות על עם ישראל.
 
חלק משיחה בענין "מיהו יהודי" – כ"ף מנחם אב ה'תשל"א
 
... אומרת הגמרא, להוי ידוע, שתתכן מציאות – אצל רבנים עם זקנים לבנים, היושבים בבית-דין ויש להם סמיכה איש מפי איש והם פוסקים שאלות, והפסיקה היא כדבעי, וכאשר שואלים אותו: היתכן "מיהו יהודי" – הרי לא הוסיפו לכתוב "כהלכה" – עונה הוא ברבים, ומדפיסים את הדברים, מאי משמע – אומר הוא – הרי זה "ממלכתי דתי"!, הרי מדובר במושבות ששומרים בהם תרומות ומעשרות!
 
וכי ומשום כך יש לפרסם על גוי שהוא יהודי, ולאחר מכן הגוי "נבלע בין ישראל" ואי אפשר לדעת מי יהודי ומי גוי!
 
שאלתי ראש ישיבה מדוע הוא שותק. והוא ענה שהוא עסוק בהרבצת התורה! דבר נעלה מאד. אמרתי לו: האם אתה יודע שבישיבה שלך לומדים גוים! ואתה אומר בפניהם את השיעור! בין התלמידים בישיבה ישנם בחורים (בחור אחד או כמה בחורים) שאינם יודעים...

האימא והאבא באו ורשמו אותם בגבול כ"יהודי". הוא בא לשלם והוא מהלך ד' אמות בארץ ישראל, ומדבר בלשון הקודש, כפי שנאמר בירושלמי (במסכת שקלים) "מובטח לו שהוא בן עולם הבא", אבל הירושלמי אומר זאת על יהודים ... אבל הוא הרי לא ידע מלכתחילה שהוא גוי. הוא עבר את הגבול, הוא היה בן כך וכך שנים, ובכלל לא התמצא בכל הענין, והגיע לנתניה (או למקום אחר) וראה שהוא רשום כ"יהודי", התחבר עם כל הילדים, ולאחר מכן, כיון שהרי היה לו ראש טוב, נסע לישיבה, וכעת הוא יושב בישיבה פלונית ושומע את השיעור, וכאשר יש לו שאלה הוא ניגש לראש הישיבה, וראש הישיבה שמח בחידושי התורה של הבחור, מבלי לדעת שהוא "מלמד תורה לעכו"ם" וחייב כך וכך, אלא שהעכו"ם אינו יודע שהוא עכו"ם, כיון שאביו לא סיפר לו על כך ואמו לא סיפרה לו על כך, וכיון שהוא עצמו איננו יודע על כך!

מה יוצא מהרבצת התורה הזו – שבשיעור שלך יושב גוי ושומע!

לאחר מכן, כאשר באים ומחפשים שידוך לבת, נהיה סדר בארץ ישראל בכמה וכמה משפחות, שהולכים לישיבות גדולות ושואלים את ראש הישיבה מי בחור טוב. ובמילא, כיון שהבחור למד חמש שנים בישיבה גדולה וראש הישיבה שבע רצון ממנו, האם הוא ילך לחקור ולדרוש מי אמו?! זה לא עלה על דעתו של אף אחד!

ואם כן, כאשר ראש הישיבה אומר שהבחור הוא מתמיד ושקדן, וראוי להיות שר ומושל בישראל, בים התורה, הרי אביה ואמה של הבת לא ילכו לחקור ולדרוש – מאחר שהם סומכים על ראש הישיבה, והקולר תלוי בצוארו!

 כאשר עושים שידוך עם בחור שאיננו לומד בישיבה שהיא ישיבה כדבעי, אזי לא סומכים סתם, יודעים את המצב שהדור פרוץ ויודעים מה יש לבדוק ולהבהיר והולכים לחקור ולדרוש מתי הוא הגיע לארץ הקודש, מי אביו ומי אימו וכו', ככל שאר הענינים שיש לבדוק ולהבהיר.
 
משא"כ כאשר פונים לישיבה ויודעים שהבחור למד בה כך וכך שנים, ויודעים שהוא מצליח בלימודו, ולא מסתפקים בזה אלא פונים אל ראש הישיבה ואל המשפיע הרוחני והמגיד מוסר וכו' – וכולם מהללים אותו, לא ילכו לחקור אודות הבחור!
 
ונמצא, שהם אלו שהכשילו את הבת!
 
אלא מאי – עסוקים בענינים אחרים! היכן יש ענינים אחרים? הרי ב"מצוה שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים" נפסקה הלכה בתלמוד בבלי (במסכת מועד קטן – ט, א) שיש לעסוק באותה מצוה שאף אחד לא יכול לעשותה.
 
כאשר המצב הוא כזה – כאשר ראש הישיבה אומר שאף אחד לא לא יכול להחליף אותו ולעשות את המצוה באותו תוקף, אזי אומרת הגמרא פסק דין, אשר כשם שיש לשמור על בשר וחלב, וצריך לשמור שבת, וצריך לצום ביום הכיפורים, כך צריך לשמור על עשיית "מצוה שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים".
 
ויש מקום לומר אפילו יתירה מזו:
 
כאן לא מדובר רק על מצוה אחת, וגם לא במצוה שהיא שקולה כנגד כל המצות – אלא בענין שנוגע לכל התורה כולה!  שיהודי יידע שצריך לקיים את התורה ומצותי, וגוי יידע שאסור לו ללמוד תורה, מלבד שבע המצות שלו, ועד"ז בנוגע לקיום המצוות,.
 
וכמו כן – שיהודי יידע שכאשר הוא צריך להנשא, עליו להנשא לבת ישראל, ובת ישראל צריכה להנשא עם בחור יהודי, מבלי הבט על מה שכתוב בפיסת הנייר, נייר שחתום מפני שיש יהודים שלעת עתה שותקים עדיין.
 
ואילו לומר שהיו עסוקים בדברים נעלים יותר – אין דבר גדול יותר מאשר "מצוה שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים", וזהו דין בגמרא ופוסקים בדיוק כמו כל דיני התורה!
 
וכאמור, אין צורך לחפש את הדבר במקום 'רחוק', אלא זוהי גמרא גלויה במסכת מועד קטן, ואין צורך לחפש במקום 'רחוק' שישנם בחורים (בודדים לעת עתה, והלוואי שלהבא יהיו פחות) שאינם יודעים שהם גויים והם יושבים ולומדים בישיבות בארץ הקודש
 
וכן גם בארצות הברית, אלא שכאן יותר קל לברר את הדבר, כיון שאין את אלה שנותנים תעודה באותיות מרובעות שהוא "יהודי", משא"כ שם.
 
ובנוגע לאמור לעיל, שכאשר מבקשים לזעוק ולתבוע שיוסיף "כהלכה", אזי עונים "היתכן" שבאים בתביעה כזו בשעה שיש כך חדרים וכך וכך הפרשת תרומות ומעשרות, הנה כנ"ל המענה הוא, שהדבר דומה למצב שבו רוצים – רחמנא ליצלן, לא על אף אחד מישראל ולא אף בן אדם – לכרות את ראשו, והוא צועק: העיקר שהרגל והיד ישארו שלמים!
 
אבל מה עם הראש?! – על כך הוא לא רוצה שידברו אתו...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.