רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 2 באפריל 2015

מכתבים קצרצרים


פשיטת רגלה של הקנאות הסאטמארית גישת הגדולים האגודאים ניצחה
מעטים שמו לב לכך בתקופת הבחירות מפני שהיינו עסוקים עם הקורה בין המפלגות החרדיות ובמיוחד במערכת הבחירות האחרונה שהיתה מן המעניינות בציבור החרדי והפעם בשל מלחמות הספרדים הטועמים את טעם האשכנזים, דילגנו על מה שבעבר תפס כותרות ולא עוד וזו ההתנגדות של הקנאים ובעיקר סאטמאר להשתתפות בבחירות הטמאות לכנסת המינים - כלשונם. במשך של שישים שנה הם נהגו לערוך כינוסים גדולים, אסיפות שהגיעו לשם הקנאים והסאטמארים בהמוניהם, 'העדה החרדית' עמדה רשמית בראש המאבק הזה, וכמו שהאגודאים ערכו חוגי בית להשתתף בבחירות ערכו הקנאים חוגים משלהם לשכנע כי אסור להשתתף בבחירות הטמאות, אבל בבחירות האחרונות כבר לא ראו ולא שמעו אותם, הם עשו משהו קטן לצאת יד חובה, לא ראו עוד מודעות ענק, תהלוכות ומחאות, וגם לא ראו עוד קנאים עומדים לצד הקלפיות ומתנפלים על מי שמשתתפים בבחירות, ואפילו ההבטחות שישלמו עבור אי השתתפות בבחירות הפעם היה אחד השקרים הגדולים שלהם, הבטיחו וכלל לא התכוונו לקיים

ה'קמחא דפסחא' שילם את האי השתתפות בבחירות
בדרך כלל בכל מערכת בחירות היו הקנאים מבטיחים למי שבעבר הלך לבחירות שאם הוא יפקיד בידיהם את תעודת הזהוי עד לאחר הבחירות סכום כסף, בדרך כלל מאה דולר ולעיתים יותר, גם הפעם היה מי שמפרסם בשם סאטמאר והקנאים כי הם יתנו לכל מי שלא ישתתף בבחירות, והיו מי שהתפתו והפקידו את תעודת הזהוי נרשמו והבטיחו שלא להשתתף בבחירות ויתכן כי אף קיימו. אבל כשהגיע לתשלום הם התחמקו ודחו בשבועיים, אמרו כי לפני פסח יתנו, ואכן הם נתנו, אבל לא על האי השתתפות בבחירות אלא ניצלו את ה'קמחא דפסחא' שהם נותנים בכל שנה לשלם על הענין הזה. כל מי שנרשם והבטיחו לו כסף, נתנו לו כסף מקמחא דפסחא, וככה לא היו צריכים להשקיע פרוטה אחת במאבק הזה שככל הנראה אין עוד תורמים לכך, בניגוד לעבר שתרמו בסכומי עתק למאבק נגד ההשתתפות בבחירות היום אין עוד מי שמוכן לתת על כך פרוטה

האיסור ללכת לכותל פשט את הרגל, אפילו סאטמארים מגיעים בשעת לילה מאוחרת
עוד דבר קרה במשך השנים, ולמי שלא יודע נספר לכם כאן קצת היסטוריה. לאחר מלחמת ששת הימים פרצה מחלוקת קשה בין הרבי ר' יואל מסאטמאר לבין דייני העדה החרדית בענין ההליכה לכותל המערבי. ב'עדה החרדית' סברו כי אי אפשר לאסור את ההליכה לכותל מפני שלירושלמי לומר לא ללכת לכותל זה כמו שתגיד לחסיד שאסור לו ללכת לרבי שלו, לכן החליטו ב'עדה החרדית' כי עדיף להתיר ולא להפסיד את הציבור שלהם, אם היו אוסרים היו מפסידים שלשת רבעי מחבריהם לפחות, והיו מכניסים את עצמם למערבולת קשה. מאידך רבי יואל זעק כי זה אסור וכי מי שהולך לשם עובר על הג' עבירות, אבל לא היו מוכנים לקבל את גישתו, וה'עדה החרדית' פרסמה כי מותר ללכת לכותל, ר' יואל הורה לחסידיו שלא ללכת, ומי שהיו תלמידיו של רבי יואל נקלעו לבעיה. למשל הרבי מתולדות אהרן שהוא תלמיד של רבי יואל נקלע לצרה גדולה, מצד אחד אינו יכול ללכת נגד החלטות 'העדה החרדית' שהוא חתום עליה ואנשיו חייבים לכבד את ההחלטות, ומאידך הרבי שלו נגד ההליכה לכותל, אז הוא עשה יחלוקו, הוא לא הלך בטענה כי אינו יכול לפגוע ברבי שלו אבל לחסידיו אמר כי הם צריכים וחייבים לקבל את החלטות 'העדה החרדית' ומאחר וזו מתירה אז שיילכו. בניו של ר' אברהם יצחק הרבי מתולדות אהרן נקלעו לבעיה מה הם עושים, תחילה הלכו אחר כך היו מי שטענו כי זה פגיעה באב, אז הם עשו כל מיני פשרות, רבי דוד הולך לבית שממול הכותל ואילו הבן הגדול שמואל יעקב תחילה הלך אחר כך הפסיק, ועתה החליט כי הוא חוזר למקור והלך בגלוי ולעין המצלמות החליט כי הגיע הזמן לעשות סוף לענין הזה, בשעתו לאבא היתה בעיה אישית ולא אידיאולוגית, וההוכחה שהוא התיר לחסידיו ללכת, וככה נותרו הסאטמארים לבדם בענין הזה

ה'קברים' הרסו את 'העדה החרדית' שאיבדה את דרכה וצביונה
מה שקרה בערב הבחירות היא תוצאה של פילוג קשה ב'עדה החרדית', הגאב"ד שלהם הנוכחי ר' טוביה ווייס לא השכיל לנווט בצורה ודרך שלא יפסיד חלקים ממנה, ועתה הוא עומד בראש חלק אחד, מול חלק אחר, הוא ור' משה שטרנבוך רבים בגלוי וראש בראש עד כדי שעתה יש 2 עיתונים אחד בשליטת זה ואחד בשליטת האחר, והכל בשל מלחמת הקברים שסיבכה אותם קשות, ומי שהפסידו מן הענין הם כל הנושאים האחרים. בעבר 'העדה החרדית' היתה עסוקה עם חילולי שבת ועוד עניינים כאלו, הבחירות היה אחד הנושאים שהם לא החמיצו, ואילו עתה לא היה מי שבכלל יעניין אותו הענין הזה

כשנטורי קרתא התאהבה ב'עדה החרדית' היא חדלה להתקיים
מעטים יבינו את מה שאכתוב כאן, צריך בשביל זה לחיות את השנים ההם של המלחמה הקשה שבין 'העדה החרדית' ונטורי קרתא, בניגוד למשכתבי ההיסטוריה שחושבים כי מלחמת 'העדה החרדית' היא באגודאים, הם עברו מלחמה הרבה יותר קשה עם נטורי קרתא, כשרבי ירחמיאל דומב ז"ל היה מגיע לירושלים לנאום בתורה וגאטקע (תורה ויראה), מאות מן הטרוריסטים של 'העדה החרדית' היו צרים על הבנין, והיו צריכים את עזרת המשטרה הציונית שתבא לחלץ אותו מן הבנין אחרת היו הורגים אותו, וזאת מפני שרבי ירחמיאל דומב היה מפשיט את 'העדה החרדית' ומגלה את ערוותם, מוכיח כי הם שקרנים וצבועים, עושה מהם עפר ואפר מוכיח כי הם ציונים גרועים מן הציונים. היו אלו עולמות אחרים, כשלנטורי קרתא אין כלל סמכות רבנית, העומדים בראש ניווטו והחליטו ועשו צפצפו בכל השנים על 'העדה החרדית' ותמיד ניצבו בקו הקיצוני יותר ממה שהיתה 'העדה החרדית'. אבל לאחרונה קרה משהו מאוד מעניין, נטורי קרתא התאהבו בר' טוביה ווייס והפכו להיות חברים שלו, וזה האחרון לא קלט כי הם מפילים אותו לפח, הוא הורס את ה'עדה החרדית' ומביא אותה לקיצה. כל עוד שהיו הבדלים בין אלו האידיאה של 'העדה החרדית' היתה קיימת, ברגע ששבשו את ההבדלים המהותיים בין אלו, נטורי קרתא ו'העדה החרדית' הפכו להיות אותו דבר, כשהשאלה היא מי התקרב למי, נטורי קרתא לעדה, או העדה לנטורי קרתא, אם נשפוט על פי הקורה בשטח, הבעיה היא אדם אחד ושמו ר' טוביה ווייס שלא מבין בפוליטיקה הזו ודוד שמידל הפיל אותו למלכודת שהוא לא יודע איך להשתחרר ממנה

'העדה החרדית' נמחקה מן המפה הציבורית
בניגוד לעבר, בכל נושא וענין שמעת את עמדת 'העדה החרדית' שהיה לה מה לומר בכל נושא וויכוח, היום לא סופרים אותה עוד יותר כלל, לא מסתכלים לכיוון שלה. בעבר היה לה כח בכשרות ועוד כמה עניינים, עכשיו גם את זה מחקו מפני שיש כל כך הרבה ארגונים כאלו, וההכשר שלהם לא יותר מן המהודרים, שומעים הרבה תלונות על הקורה שם, ויתכן כי הם הרבה פחות טובים מאחרים. אבל לא הנושא הזה עומד כאן לדיון, אלא מציאותה של 'העדה החרדית', העובדה שהם לא עשו כלום בערב הבחירות האחרונות הוא מפני שאף אחד לא מתחשב בהם עוד

סאטמאר איבדו את עולמם נותרו חסרי השפעה
מי שעוברת טרגדיה ממש זו אידיאת סאטמאר, מפני שלהם היה תמיד מה לומר, הם שלטו בעשורים הראשונים של המדינה, וגם לאחר מות ר' יואל עדיין הם החזיקו במוט החרדי וניסו להנהיג לפחות את הציבור הקנאי, הם עשו הכל שיתחשבו בהם, אבל מאז מות הרבי ר' משה, סאטמאר התפלגה, כשכל אח מושך לכיוון אחר, עד כדי שאינם מסוגלים להפגין יחד נגד המדינה, לעיתים רחוקות נראה את האחים מגיעים לאותו מקום, ובארץ, בניגוד לעבר שהתחשבו בכל מילה שלהם, היום לא לוקחים עוד בחשבון, עושים להם טובה שבכלל מסובבים את הראש לכיוונם. הדבר היחיד שעוד נשאר להם הוא הכסף, הם מכירים את הטבע הירושלמי שהוא דורות של שנוררים ומי שנותן יותר כסף מלקקים לו, אבל חוץ מזה, בכל מה שקשור באידיאה, הכל נמחק אין עוד זכר לשיטתם, אפילו הסאטמארים לא מקיימים עוד את ציוויי רבותיהם ותמצא רבים מהם בכותל, למרות שרבי יואל קבע כי מי שהולך לכותל עובר על כל שלשת העבירות החמורות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.