רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 12 במרץ 2015

שיחת חולין של תלמיד חכם צריכה לימוד

מאת תלמיד חכם

ראיתי לנכון להתייחס לתמליל השיחה של מרן הרב עובדיה זצ"ל עם אלי ישי כשמרן היה על ערש דווי. כי לדעתי הציבור שאינו בקיא במונחים לא הבין אותם כראוי. כמו שכתוב (ע"ז י"ט) 'אפילו שיחת חולין של תלמיד חכם צריכה לימוד', הרב כתלמיד חכם בוודאי התכוון לזה וידע את כל המקורות.

אביא רק שוב את התמליל,
"אלי ידידי אהוב נפשי. אתה יודע שעשיתי את ההדחה בגלל שכפו עלי. עד שיאמר רוצה אני. לא רוצה בזה. דעתי לא נוחה מכך. עושים לך עוול. בגיל שלי אין לי כוח להילחם. הפעיל עלי לחץ הרב בעדני וחכם שלום. אלי ידידי (כאן הרב מתייפח בבכי…) אני אוהב אותך מאוד. אין נאמן וירא אלוקים כמוך. קשה לך אתו (עם דרעי), אני יודע. אתם לא יכולים להיות יחד בכפיפה אחת. אין אני והוא יכולים לדור. מי יודע מה יילד יום. אדם יודע מתי ימות? אם לא תצליח אתו, אני מתיר לך לפתוח מפלגה חדשה ולהשתמש בשמי. מעשיך לשם שמים. חזק ואמץ. אל תירא ואל תיחת. גם אם ימנעו ממך אל תירא. לך בכוחך זה והושעת את ישראל. אין רצוני שאריה ינהיג את התנועה. זה נכפה עלי. אני אוהב אותך אלי. עמי במחיצתי, רבי אליהו. לא יודע מה קורה למעלה. אולי משמה אפעל שהוא (אריה) לא ינהיג את התנועה. מכאן אני לא יכול. די. כמה אפשר? אני זקן. בקושי כותב. אני חלש. (שוב בכי..) שלא יהיה בליבך עלי. עמו אנכי בצרה. אתה ואני ביחד. יהי חלקי עמך רבי אליהו!”
חלק מהמונחים מדברים על גירושין,
בגלל שכפו עלי. עד שיאמר רוצה אני  - וכן אתה אומר בגיטי נשים כופין אותו עד שיאמר רוצה אני (ב"ב מ"ח, ערכין כ"א), ואלו שכופין אותו להוציא מוכה שחין ובעל פוליפוס דכופין ומכין אותו עד שיאמר רוצה אני (כתובות ע"ז). הגמרא מדברת ע"כ שיאפשר לכפות בעל לגרש את אשתו במצבים מסויימים.
אתם לא יכולים להיות יחד בכפיפה אחת - אין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת (כתובות ע"ב, יבמות קי"ב). כאן הגמרא מדברת על אישה שנודרת ואינה קיימת, ופשוט שאי אפשר יותר לגור איתה ולכן היא נחש והיא יוצאת בלי כתובה.
אין אני והוא יכולים לדור -  זה כבר יותר ידוע אביא רק רק את הנוסח המלא: 'כל אדם שיש בו גסות הרוח, מתמעט, שנאמר רומו מעט ואיננו, וראוי לגדעו כאשרה, שנאמר ורמי הקומה גדועים, ואין עפרו ננער, והשכינה מיללת עליו. אמר הקב"ה אין אני והוא יכולים לדור בעולם, שנאמר גבה עינים ורחב לבב אתו לא אוכל (סוטה ה').'
מי יודע מה יילד יום - אמר רב יוסף... אשה רעה צרעת לבעלה, מאי תקנתיה יגרשנה מביתו ויתרפא מצרעתו... כי לא תדע מה ילד יום (סנהדרין ק"ב).
כאן הרב עובר להמשך ומשתמש בפסוקים של ירושה וניצחון,
חזק ואמץ. אל תירא ואל תיחת – משה רבינו לבני ישראל: ראה נתן ה' אלקיך לפניך את הארץ עלה רש כאשר דבר ה' אלקי אבתיך לך אל תירא ואל תחת (דברים כ"א). הקב"ה ליהושע: הלוא צויתיך חזק ואמץ אל תערץ ואל תחת כי עמך ה' אלקיך בכל אשר תלך (יהושע א'). ויאמר דוד לשלמה בנו, חזק ואמץ ועשה אל תירא ואל תחת. כי ה' אלקים אלקי עמך לא ירפך ולא יעזבך עד לכלות כל מלאכת עבודת בית ה' (דברי הימים א' כ"ח). ועוד.
לך בכוחך זה והושעת את ישראל – בתחילת שופטים (ו') מובא שבני ישראל היו תחת שלטון מדייני, ויזעקו בנ"י אל השם וגו', וגדעון ראה נבואה: 'וייפן אליו ה' ויאמר לך בכוחך זה והושעת את ישראל מכף מדיין הלוא שלחתיך.  ויאמר אליו בי אדוני במה אושיע את ישראל הנה אלפי הדל במנשה ואנוכי הצעיר בבית אבי.  ויאמר אליו ה' כי אהיה עימך והכית את מדיין כאיש אחד.
עמי במחיצתי – זהו סוף מלכות שאול ותחילת מלכות בית דוד. ככתוב בסוף ספר שמואל א', 'שמואל מת ויספדו אותו כל בני ישראל' שאול המלך ראה את הפלישתים ופחד, העלה את שמואל הנביא באוב שאמר לו: 'ומחר אתה ובניך עמי' וא''ר יוחנן עמי במחיצתי (ברכות י"א). בסופו של דבר 'ויקח שאול את החרב ויפול עליה, כי מת שאול' לאחר שבניו מתו במלחמה. שמואל ב' מתחיל במלכות דוד בן ישי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.