רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 22 בפברואר 2015

ושוב חסיד בעלזא שהתפקר - מאיר נאור עוזר לדתיים לחזור בשאלה

מאת עידו קינן - הארץ

מאיר נאור התנתק מהדת ומהמשפחה לפני עשור. היום הוא 
עוזר ליוצאים בשאלה ולחרדים שרוצים להיות דתיים
מתי עזבת את הדת?
לפני עשר שנים, בגיל 24, סיפרתי להורי שהחלטתי להיות חילוני. הם אמרו לי שאם ככה אז אין לי מה לעשות בבית ומצאתי את עצמי ישן בפארק עד שחברים סיפרו לי על עמותת 'הלל', שעוזרת ליוצאים בשאלה".
באיזו חסידות היית?
"אני התשיעי מבין 13 ילדים. המשפחה היא מחסידי בעלז בירושלים, אוקראינים, קהילה ליברלית יחסית לאחרות. כמה שנים אחרי שיצאתי בשאלה ביקרתי כמה פעמים אצל האדמו"ר ובקהילה, כולל עם שיער ארוך, ותמיד קיבלו אותי יפה".
אבל אתה לא בקשר עם המשפחה.
"היום אני כבר שנתיים לא בקשר עם המשפחה בכלל".
ואיך אתה עוזר לאנשים כמוך?
"את ארגון 'ובחרת — ארגון יוצאי המגזר החרדי' הקמתי לפני שלושה חודשים, אחרי שנה של פעילות בפייסבוק. התחלתי בפעילות בעקבות התאבדות של שניים מחברַי, שיצרה גל של התאבדויות בקרב היוצאים בשאלה. בשבועות הראשונים ניסינו לייצב את המצב. ביצעתי הרבה פעילויות חירום, כולל הקפצות במהלך ניסיונות התאבדות. אחר כך התחלתי בפרויקטים של תעסוקה ואירוח. הקמנו קבוצת פייסבוק של יוצאים בוגרים, שעוזרים ליוצאים הצעירים יותר. הקבוצה הפכה להיות תוססת ופעילה מאוד. בשלב השלישי, שמתי לב שיש מגוון של תתי־זרמים בתוך היציאה מהמגזר החרדי, שאין להם מענה בשום מקום. לדוגמה, היוצאים שבאים מבית חרדי אבל רוצים להיות דתיים, משפחות שלמות שיוצאות יחד עם הילדים, או חד־הוריות, שמנהלות מאבקים משפטיים ואף אחד לא תומך בהן. בעקבות זה החלטתי להקים את הארגון
הרשויות מסייעות לך?
"יש מגוון רחב של גופים שעוזרים ל'ובחרת' — רוח חדשה, ישראל חופשית, קרן הרצוג ועוד הרבה גופים".
מה הדבר הכי קשה ביציאה בשאלה?
"יש אובדן של זהות, שהיא אבסולוטית מאוד, שבה תלויים גם האמונה, אורח החיים והיכולת להתפרנס. אובדן כזה, שמקיף את כל חלקי החיים, הוא קשה ביותר".
איך הרגשת ביום שיצאת בשאלה?
"בודד מאוד. למזלי, פורום 'תפוז' הפנה אותי לעמותת הלל, שעזרה לי למצוא מקום מגורים ראשון, עבודה ראשונה, וזה מה שהציל אותי".
המלצת למישהו לא לצאת?
"אני לא ממליץ לאנשים איך לפעול. אני שואף להציג לאדם את מגוון האופציות ולתמוך בו, כדי שיוכל לבחור את הטוב ביותר בשבילו, בלי אילוצים".
יש לך חרטות?
"כן. אם בזמנו היה ארגון שמציע אפשרויות נוספות, אולי הייתי מוצא דרך ביניים, או שהבחירה שלי היתה אמיתית יותר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.