רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 19 בספטמבר 2014

פרשת השבוע ניצבים וילך

מפי מזכה הרבים הסופר הרב מנחם אזולאי שליט"א:

"אתם ניצבים היום כולכם לפני ה' אלוקיכם" ( כט,ט).
סיפר בעל ה'אמרי אמת' מגור זי"ע שכאשר היה ילד בן שלוש שאלו אביו בעל ה'שפת אמת' זי"ע, איזו פרשה קוראים היום? ענה: "ניצבים-וילך!" שאלו האב, כיצד יתכן, הרי זה שנים דברים סותרים ניצבים-וילך, או עומדים או הולכים ? אלא, הסביר לו אביו, שכל ספר משנה תורה (חומש דברים) הם דברי תוכחה, שהוכיח משה רבינו את בני ישראל. כמו כן כאן אמר להם משה רבינו, ראו מצבכם, 'אתם ניצבים', עומדים באותו מקום ואינכם מתעלים ברוחניות, 'וילך משה', ואני עולה ומתעלה מעלה מעלה!
"ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך" (ל,יט)
מה זה ובחרת בחיים? מה יהודי צריך לעשות כדי שאפשר יהיה להגיד עליו שהוא בחר בחיים? לאהוב! "לאהבה את ה' אלוקיך לשמוע בקולו ולדבקה בו כי הוא חייך ואורך ימיך" (ל, כ).
כשאתה זוכה להרגיש אהבת ה', כשאתה זוכה להיות דבוק בה', החיים שלך זה גן עדן. כי ה' כל הזמן אתך. רק תרים קצת את הראש, רק תפתח את הפה ובשניה אחת אתה מחובר. כשאדם חי עם הקב"ה, החיים שלו נפלאים. כי על כל דבר אפשר לדבר עם ה'. אדם אומר, הכל טוב ויפה אך אצלי הכל חיצוני, אני לא מרגיש כלום, המצוות שאני מקיים זה לא באמת מחבר אותי אל ה'. אז איך אני יכול לדבר עם ה'? על זה בדיוק תדבר אתו יתברך! ריבונו של עולם, אני אגיד לך את האמת, אני בכלל לא מרגיש אותך ואני מרגיש שאני סתם מדבר. אז אם יש דבר כזה, תעזור לי להרגיש אותך, תעזור לי להרגיש שמחה ומתיקות עם כל מצווה ומצווה. אל תתן לי להתרגל, אל תתן לי לעשות הכל כי זאת מצווה. אני רוצה להתרגש, אני רוצה לעשות כל דבר מאהבה, אני רוצה להתפעל מהמתנות שאתה נותן לי כל רגע ורגע, אני רוצה להרגיש שאתה אוהב אותי כמו שאבא שלי אוהב אותי. אני רוצה להרגיש עם כל מצווה שאני עושה שהנה בזה הרגע אני עושה רצונך, אתה מצווה ואני מקיים! וככה עם כל דבר. אדם חושב, עם הבעיה שלי אין לי סיכוי להתעלות, אי אפשר להתקרב אל ה', על זה בדיוק תדבר! על המצב המיוחד שלך! על המצב ה'בלתי אפשרי' שלך. זה בדיוק מה שהבין רבי נתן כששמע לראשונה מרבינו הקדוש את הדרך הזו של התבודדות ושיחה בינו לבין קונו. אם על הכל אפשר לדבר, אז אין מעצור בפני האדם לזכות להיות יהודי ירא שמים באמת. כי כל מה שיעבור עליו, על זה בדיוק הוא ידבר עם ה' ויבקש שיושיע אותו.
לבחור בחיים זה לדבר עם ה' גם על הדברים הקטנים. אתה נוסע להילולא של צדיק עם הסעה מאורגנת, כשאתה בדרך אל התחנה, תספר לה' שאתה עומד לנסוע ותבקש שהאוטובוס יגיע בזמן, שיהיה לך מקום ישיבה טוב, שיתיישב לידך יהודי שיהיה לך נעים לשבת לידו. אין סוף למה שאפשר לספר ולבקש. כל רגע ורגע. ככה, בקיצור. לא צריך לעצור את המירוץ. אפשר תוך כדי. והתפילות, כמובן, עוזרות. כל כך עוזרות. לבחור בחיים זה להבין שאי אפשר להכיר את ה' אלא דרך צרות ויסורים. מפה ה' רוצה שנמצא את השמחה שלנו, את השמחה שבחיבור אל ה'. אנחנו כל הזמן מבקשים שיהיה לנו זה, ושיהיה לנו זה, אבל אם יהיה לך הכל, אז כבר לא יהיה לך מקום בלב להקב"ה.
כל אחד מקבל פה את המכות שלו. אם לא, אדם יישאר תקוע, הוא לא יוכל לקבל שום אור. אתה מקבל מכות אתה מטופל טוב אצל הקב"ה. כתית למאור. המכות שאתה מקבל זה לא טעות, זה לא מזל רע, זה בדיוק המסלול שאתה צריך לעבור בו. כדי שתבין שיש לך רק דבר אחד לעשות: לברוח אל ה'. ואז יהיה לך טוב. ואז תרגיש את המתיקות. ואז תבין שכל תאוות הגוף וכל הבלי העולם הזה הם אפס קצהו של הנועם שאתה מחפש באמת, שאתה יכול לזכות בו כשאתה בורח אל ה', כשאתה מתקרב אליו יתברך.
לבחור בחיים זה לדעת שאנחנו חיים בתוך היכל המלך. זה לראות את כל המתנות שמקבלים. ואפילו שיש צרות, יש בתוכן אין סוף הרחבות, אפשר לגלות את הרחמים של ה' בתוך הצמצומים, בתוך הצרות. כשאדם זוכה לראות בתוך היסורים את הרחמים של ה', הוא מתחיל להרגיש את ה'. להתרגש מהרחמים שלו. אתה כל כך טוב אלי שאין לי מילים.
אדם צריך לראות את ה' בכל דבר. גם בדברים הקטנים של החיים. הגעת לקופת חולים וכמעט לא היית צריך לחכות בתור, הגעת למכולת רגע לפני שסגרו, היית צריך למסור משהו למישהו שאתה לא כל כך פוגש ופתאום הוא מופיע מולך. ה' איזה ניסים שאתה עושה לי. וגם אם התאמצת, השתדלת, השקעת והדברים הצליחו לך, גם כאן אתה חייב לראות את יד ה'. אתה לא יכול להצליח לבד. נקודה. כשאדם לומד ככה להסתכל על הדברים, אז הוא זוכה לקירבת ה'. קירבת ה' לי טוב. אם אני קרוב לה' אז טוב לי, אם אני לא קרוב לה', לא טוב לי. לא חשוב בכלל מה יש לי, עושר, בית מפואר, ילדים מוצלחים, פרנסה בשפע, אם אני לא קרוב לה', לא שווה כלום. אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש, שבתי בבית ה' כל ימי חיי. איפה שאתה נמצא, שמה זה בית ה'.
את הנחמה שלי אני מוצא אצל ה'. כי איפה אנחנו בעצם חיים? בעולם קשה, עולם של עצבות, של כעס, פה התקלקל משהו, פה יש צרה כזאת וצרה כזאת, אם לא מתעלים מעל כל זה, זה מאד קשה.
ובחרת בחיים זה בחרת בשמחה. מוכרחים להיות שמח. מוכרחים לדעת שכל מה שקורה לנו, מאת ה' הוא והכל לטובה. מוכרחים לדעת שכל מה שחסר לי בחיים, זה בעצם השלמות שלי, כי ככה ה' ברא אותי וככה ה' חשב שאני אגיע הכי טוב והכי מהר לתיקון שלי. "אין טעויות. מה שקיבלתי שייך אלי. קיבלתי את הילד הזה, קיבלתי את הבן זוג הזה, קיבלתי את ההורים האלה, קיבלתי את הבית הזה, את הפרנסה הזאת, את החסרון הזה, את הקשיים האלה, את הידיים הלא מוצלחות שלי, כל זה לא טעות, זה ה' עשה לי, ואני צריך לקבל את זה ולשמוח עם זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.